Veilige evenementen

Evenementen in Hoogeveen zijn een hot item op dit moment. de gemeente organiseert zelf 12 evenementen op jaarbasis, waaronder de bekende casacaderun met meer dan 40.000 bezoekers. Om de veiligheid op zulke grote evenementen te waarborgen, moet er veel overleg plaatsvinden tussen verschillende veiligheidspartners, er zal ook veel personeel ingezet moeten worden om het overzicht te kunnen houden. Dit is ook nodig als je kijkt naar recente incidenten zoals in de Hoek van Holland of Duisburg. Een bijkomend probleem is ook dat het drugsgebruik op muziekevenementen de afgelopen jaren explosief gestegen is.

Toezicht op evenementen

De burgemeester van Hoogeveen is op grond van artikel 174 Gemeentewet belast met het toezicht op evenementen en met de uitvoering van verordeningen die hierop betrekking hebben. De burgemeester heeft de bevoegdheid dus om te beslissen over vergunning aanvragen voor evenementen binnen de Gemeente. Verder heeft de burgemeester een aantal middelen ter beschikking om de veiligheid te kunnen waarborgen van een evenement: de omgevingsvergunning,  toezichthouders en de HVD (hulpverleningsdienst Drenthe ).

De omgevingsvergunning

Sinds 1 oktober 2010 kunt u de omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente. Deze vergunning vervangt veel vergunningen op het gebied van wonen, ruimte, milieu en natuur. Stel u heeft meerdere toestemmingen nodig, dan is alleen de omgevingsvergunning voldoende. De voorwaarden waar u aan moet voldoen verschilt per aanvraag, u kunt de vergunning eenvoudig online aanvragen bij het digitaal loket.

Toezichthouders

In de gemeente Hoogeveen zijn toezichthouders actief. Zij leveren een bijdrage aan het vergroten van de leefbaarheid in de wijken en dorpen van de gemeente Hoogeveen. De toezichthouders doen dat door middel van surveillance en diverse projecten. Tijdens de verschillende evenementen werken de toezichthouders vaak nauw samen met de politie.

HVD (Hulpverleningsdienst Drenthe)

De hulpverleningsdienst Drenthe heeft recent de Handreiking Risicovolle Evenementen Geschreven in samenwerking met diverse veiligheidspartners. Deze handreiking bevat een indeling van de evenementen op basis van geschat aantal bezoekers tot en met een puntensysteem waarmee de te verwachten risico’s goed kunnen worden geschat. Deze handreiking zal als basis dienen voor het Hoogeveense evenementenbeleid. Landelijk bestaan er geen formele kaders, richtlijnen of normen voor de voorbereiding van publieksevenementen. Organisatoren, hulpdiensten en wij als gemeente doen ons best om integraal tot een juiste aanpak te komen en vaak gaat dat goed. De basis voor het reguleren (en dus mogelijk maken) van evenementen in Hoogeveen is gelegd en is sterk genoeg om nu verder op te bouwen.

Wat kan je als burger zelf doen:

 Als bezoeker van een evenement kun je zelf ook bijdragen aan de veiligheid. Denk hierbij aan het melden van calamiteiten of als u vermoed dat een bepaalde situatie dreigt uit te lopen in een calamiteit. Geen provocerende kleding dragen of elkaar aanspreken op overmatig alcoholgebruik.

U kunt in alle gevallen melden bij de beveiliging van het evenement of als deze niet aanwezig is direct melden bij de Politie (112).

Bronnenlijst:

www.Hoogeveen.nl
Integraal Veiligheidsplan Hoogeveen
www.brandweerkennisnet.nl